Intelligens otthon 7.

...avagy harc az üvegpanelért

Bár a konyhai kapcsolónál nem vált be, csak nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy miért nem működik az érintőpaneles kapcsoló?

switch.PNGAz egyik nap adtam még egy esélyt neki, leszereltem a kapcsolót a konyha falról, eltávolítottam a Fibaro egységet a rendszerből, majd megint hozzáadtam, visszaszereltem a kapcsolót, de továbbra sem csipázták egymást.

Ezért fogtam a kapcsolót, leszereltem és átraktam a hálószobai kapcsolóhoz, ahol egy Fibaro fényerőszabályozó van. És láss csodát, a visszaküldött kapcsolókhoz hasonlóan itt ez az egység sem működött. Mivel a visszajelző LED-ek nem világítottak rajta, egyértelmű volt, hogy nem kap "elég" áramot a működéshez annak ellenére, hogy a fázisceruza szerint feszültség alatt volt.

Mivel a Fibaro ki-be kapcsoló esetén az üvegpaneles kapcsoló közvetlenül a hálózatról van táplálva (bal ábra, leágazás L vezetékről), viszont a Fibaro fényerőszabályozó esetén a Fibaro látja el betáppal (jobb ábra, Sx csatlakozó), ezért az a logikus gondolatom támadt, hogy a Fibaro egység nem a teljes feszültséget használja ebben az esetben a kapcsoló érzékeléséhez.

dimmer.PNGEz egyfelől logikus, mert ez az áramkör nem kapcsol közvetlenül semmit, így bármilyen kis feszültség elég a kapcsoló állapotának érzékeléséhez, másfelől nem igazán értem miért bajlódtak volna a Fibaronál az áramkör transzformálásával, a legegyszerűbb az lett volna, ha ugyanazt a hálózati feszültséget küldik ki erre a körre is.

Ennek az áramkörnek a paramétereit nem fogom megtudni, amíg nincs multiméterem és kicsit komolyabb villamossági tudásom. A primitív megoldás az lenne, hogy a kapcsolási rajzzal ellentétben nem a Fibaro egységre, hanem közvetlenül a hálózatra kötöm a kapcsoló bemenő érintkezőjét, de nem hiszem, hogy a Fibaro egység megköszönné az S1 és S2 csatlakozón érkező full delejt, ahhoz meg kicsit drága, hogy szétdurrantsam.

Annyit sikerült kihúznom a Retrotouch szakembereiből, hogy 110-240 V közötti tartományban működik a kapcsolójuk, viszont a Fibaro mai napig nem válaszolt a kérdésre, hogy mekkora feszültség van a kapcsoló körön.

switch_1.pngKözben próbaképp rendeltem egy hagyományos billenő-kapcsolót körben ugyanolyan üvegpanel kerettel, hát fele annyira menő, de működik, mivel ez klasszikus mechanikus kapcsoló. Azt hiszem ez lesz felszerelve mindenhova, még akkor is, ha csóri módon a kis pötty nem világít rajta, csak foszforeszkál. Elég csalódott vagyok, de úgy néz ki, nincs mit tenni.

Más gyártók érintőkapcsolói vagy nem jó méretűek, vagy nincs belőlük nyomógombos kivitel, vagy csak én nem bízok az alibabás kiszállításban és pláne a visszaküldésben.

 

Ha tetszik az oldal, jelöld meg követésre a blog.hu-n, így mindig láthatod ha új cikk jelenik meg. Továbbá ajánlom mindenki szíves figyelmébe a blog Facebook oldalát, ahol már a cikkek megjelenése előtt fent van egy emlékeztető, továbbá a cikkek is megosztásra kerülnek. Lájkolja, kövesse, meg barátkozza mindenki, hogy ne maradjon le egy bejegyzésről sem.