Intelligens otthon 4.

...avagy az első gólyák

Hát belevágtunk az okosításba, megjött az első forduló kütyüszállítmány. Egyelőre nem rendeltem be mindent, csak összecsipegettem egy kis válogatást, hogy megnézzük, tényleg működik-e a dolog.

switch.pngElsőként a Retrotouch üvegpaneles, érintő csodakapcsolója érkezett meg, amitől kis híján szívrohamot kaptam. A cég ugyanis valami okból kifolyólag egy régi, klasszikus angol kapcsoló dobozába tette az általam rendelt dobozt. A kinyitáskor majdnem sírva fakadtam, hogy az egy hétig várt méregdrága kapcsoló helyett egy kacatot küldtek tévedésből.

De aztán tovább bontogatva megnyugodtam, tényleg a jó kapcsoló volt benne. Ez a darab a konyhai világítás dupla kapcsolója lesz, ezért két "gomb" van rajta. Nagyon kis dekoratív darab, az üveg előlapon két kerek érintésérzékeny terület van, amik lekapcsolva kéken, felkapcsolva pirosan világítanak. Az érintésérzékeny panelek egy relén keresztül kapcsolják az áramköröket, ettől eltekintve a kapcsoló hátsó része hasonló, mint bármelyik hétköznapi kapcsoló kialakítása.

Pillanatok alatt lecseréltem a régi kapcsolót és máris évtizedeket fiatalodott a lakás. A különbség annyi, hogy most nem elég ujjal kitapogatni a kapcsolót, hanem oda is kell nézni, de az ujjlenyomatoktól való félelmünk egyelőre alaptalan volt. A kapcsoló nem rendelkezik semmilyen extra funkcióval, azt külön lehet mögé beépíteni.

home_center.pngEzzel együtt egy másik cégtől rendeltem pár Z-Wave egységet, kipróbálásra. Legfontosabb a központi egység, anélkül semmire sem megy az ember. Én végül a Fibaro Home Center Lite mellett döntöttem a Vera ellenében, ebben szerepet játszott, hogy a hálózat többi eleme is Fibaro lesz, illetve a programozási felület kialakítása. Elvileg persze mindennek kompatibilisnek kell lennie mindennel, de talán a mi kutyánk kölyke alapon még egyszerűbb az illesztés.

A Lite egység meglepően kicsi, ami egyáltalán nem gond, könnyebben elfér a TV szekrényben. Jelenleg a nyitott részbe raktam be, de olyan erős fénye van a doboz elején lévő három LED-nek, meg a dugaljon lévő negyediknek, hogy sötétben kifejezetten zavarja az ember szemét, ezért majd el lesz rejtve. Kábellel összekötöttem a wi-fi routerrel és pár újraindítás után szépen csatlakozott is az internetre. Az eléréshez szükség van egy Fibaro felhasználói fiókra, majd ahhoz kell hozzárendelni a központi egységet a sorozatszám segítségével. Ezután már csak a központi egységbe kell belépni a hozzá adott alapértelmezett felhasználói névvel és jelszóval.

Ezután következett egy kis konfiguráció, további beállítások, majd vissza a konfigurációra, azután további felhasználók hozzáadása, jelszó változtatás, hajtépés, újraindítás, majd megint konfiguráció, még egy újraindítás, és már készen is állt a további egységek csatlakoztatására. Előtte azonban létrehoztam a "szobákat", hogy a kapcsolódó kütyüket csoportosítani lehessen majd és elvégeztem pár beállítást (nyelv, mértékegység, stb.).

switch_2.pngMivel a központi egység önmagában kevésbé móka, kezdésnek rendeltem egy ki-be lámpakapcsolót, egy fényerő-szabályozós kapcsolót és egy multi szenzort (legalábbis azt hittem akkor). A ki-be kapcsoló beszerelésével kezdtem a konyhai lámpákhoz, ami nem volt egyszerű mutatvány, mivel a kapcsolódobozban már rengeteg kábel volt. Ketten rángattuk, nyomkodtuk, hajlítgattuk a kábeleket egy óráig, mire mindent sikerült beszuszakolni a dobozba. A rendszerbe illesztés a ki-be kapcsolón lévő gombbal előírásszerűen ment, megjelent a központi egységen azonnal. Ezután rákerült a trendi üveglapos kapcsoló és úgy éreztem, révbe értem.  

Az angolok nem tesznek elosztódobozt a fal tetejére, hanem minden kapcsolóhoz és dugaljhoz levisizk mind a három kábelt. Ráadásul ugye kapásból mindenből kettő van, mert minimum egy bejövő és egy kimenő van, lámpakapcsolóknál meg ugye ehhez hozzájön a lámpához menő kábelpár. Kettős- vagy váltókapcsoló esetén többszöröződik a dolog, nem sok hely marad a dobozban.

Egészen addig, míg ki nem derült, hogy valami miatt nem szeretik egymást. Külön-külön tökéletesen működnek, de együtt egész érdekes hibát generálnak. A kettős kapcsoló egyik kapcsolója atombiztosan működik, amíg meg nem próbálom a másikat is kapcsolni. Ekkor kiakadnak és csak a visszajelző LED-ek fénye változik,  de a relé nem kapcsolja az áramkört. A Fibaro egységén keresztül távirányítással továbbra is kapcsolhatóak a lámpák. Jelenleg a két cég ügyfélszolgálata foglalkozik a dologgal, mert én nem tudtam rájönni, mi okozhatja ezt.

dimmer_2.pngAddig is beszereltem a fényerőszabályozó egységet a hálószoba kapcsolójába. Ott csak annyi a gond, hogy a fényerő szabályozáshoz nyomógombos kapcsoló és a kompakt fénycső helyett valami hagyományos izzóra lenne szükség. Így elég sokáig tartott megmagyarázni a kis kütyünek a központi egységen keresztül, hogy felejtse el az önálló kalibrációt, igenis vagyok olyan hülye,  hogy rossz kapcsolóval és izzóval akarom használni.

Az illesztés valószínűleg nem sikerült elsőre tökéletesen, mert lefekvés után egy órával arra ébredtünk, hogy felkapcsolódott a lámpa és teljes fényárban úszik a szoba. Telefonon keresztül lekapcsoltam - ugye milyen hasznos az okos rendszer ;) - de hajnalban ismét elkövette ezt. Reggel visszanéztem a naplót, de abban nyoma sem volt az éjszakai randalírozásnak és azt is észrevettem, hogy a fogyasztási adatokat sem továbbította a központi egységnek. Így kitöröltem, majd újra párosítottam a központi egységgel. Ezután már normálisan működött.

sensor.pngA multiszenzort a tároló világításához gondoltam használni, méghozzá úgy, hogy a fizikai kapcsolót meg is szüntetem és a mozgásérzékelőre meg a nyitás érzékelőre bízom a lámpa vezérlését. Addig válogattam a különböző gyártók termékei között,  amíg kifogtam egy olyat, amiben nem volt mozgásérzékelő. Azért volt megtévesztő, mert a kütyün ugyanúgy rajta volt az áttetsző plexi, mintha. Persze ez csak azután esett le, miután egy órán keresztül próbáltam a központi egységgel felismertetni a mozgásérzékelőt és végül szétszedtem.

A dobozra pillantás és egy nagyon gyors felismerés (de hülye vagy Tódi) után úgy döntöttem visszaküldöm a terméket és másikat választok. Multiszenzornak ugyanis még elfogadható a mérete, de a nyitásérzékelők között meglehetősen nagy darab. Tesztnek viszont tökéletes volt, a nyitásérzékelőre gond nélkül tudtam programot írni. Persze az a konyhai világítást kapcsolta, mert a tárolóba még nem került beépítésre semmilyen kütyü.

A Fibaro egységekkel és a központi egységgel maximálisan elégedett vagyok, a Retrotouch kapcsolóval való problémát kell megoldani valahogy. De az is csak annál az egy kapcsolónál jelentkezik szerintem, mert csak ott van kettős kapcsoló. Addig is amíg megoldódik a probléma, megrendelem a többi kütyüt.

 

Ha tetszik az oldal, jelöld meg követésre a blog.hu-n, így mindig láthatod ha új cikk jelenik meg. Továbbá ajánlom mindenki szíves figyelmébe a blog Facebook oldalát, ahol már a cikkek megjelenése előtt fent van egy emlékeztető, továbbá a cikkek is megosztásra kerülnek. Lájkolja, kövesse, meg barátkozza mindenki, hogy ne maradjon le egy bejegyzésről sem.